КОЛО МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ ДЛЯ МЕШКАНЦІВ ГРОМАДИ РОЗШИРЮЄТЬСЯ
ТЕТІЇВСЬКИЙ центр ПМСД бере участь у різних корисних проєктах, що забезпечують соціальну та медичну підтримку населенню громади, — розповідає Олександр Анатолійович.
- Зокрема, хочеться згадати проєкт, що має назву “Універсально-прогресивна модель патронажу дітей 0-3 років”, які розпочато в Україні у 2020 році в Донецькій області за підтримки ЮНІСЕФ. У 2022 році до нього долучилася Житомирщина, а в 2023-у — до проєкту приєдналися заклади охорони здоров’я первинної ланки ще з семи регіонів Укра-їни, включаючи Київщину.
Наш центр також взяв участь у проєкті. Універсально-прогресивна модель домашніх візитів покращила доступність та якість медико-санітарних послуг для родин із дітьми від 0 до трьох років. Вона полягає в тому, що медсестра, заздалегідь погодивши свій візит, перебуває годину часу сім’єю, спостері-гаючи за малюком, правильністю догляду, годуванням.
Система проведення “домашніх візитів” патронажних сес-тер до дітей раннього віку, зустріч з родиною в її власному середовищі дає фахівцеві унікальну можливість розуміння проблем і прийняття правильного рішення, забезпечуючи найвищий рівень догляду за дітьми в умовах викликів, з якими зіштовхуються молоді сім’ї в сучасній Україні. Адже така форма роботи зменшує тривожність батьків, допомагає на ранньому етапі виявляти патології новонароджених, а, відтак, сприяє зменшенню дитячої смертності. Патронажна сестра надає рекомендації, щоб допомогти батькам забезпечити оп-тимальний догляд та розвиток своєї дитини.
І ми можемо пишатися нашими медиками. Бо за підсум-ками роботи проекту за рік, які підвело ЮНІСЕФ, зокрема, на Київщині, одні з кращих показників по патронажу зафіксо-вані у Тетіївській територіальні громаді.
Нині патронажні медсестри, котрі пройшли відповідне навчання, працюють у Тетієві та Денихівці. Вони спорядженні необхідними укомплектованими медичними сумками, де є все необхідне для огляду малюка.
А тепер поговоримо про кілька напрямків покращення ме-дичних послуг в рамках згаданого вище проєкту “Відновлення доступу до медичних послуг у громадах Київської області”.
Один з них — мобільні аптечні пункти в селах Тетіївщини. Вони дуже виручають мешканців сільської місцевості, адже у стаціонарних аптечних пунктах при ФПах можливо придбати ліки лише за кошти, а от у мобільній аптеці можна придбати ті чи інші медичні препарати у рамках програми “Доступні ліки”. Тобто, в межах програми реімбурсації пацієнт тут може отримати ліки безоплатно або з частковою доплатою — на основі елементарного рецепта від свого лікаря.
Розроблений графік роботи пересувної аптеки в кожному селі територіальної громади, де функціонують фельдшерські пункти. День і години приїзду доводяться до мешканців через фельдшера. Селяни мають змогу проконсультуватися з фар-мацевтом, придбати ліки за готівку чи розрахуватися карткою, скористатися програмою “Доступні ліки”, замовити відсутні ліки для наступного візиту. Час перебування “аптеки на колесах” в тому чи іншому селі — 1,5-2 години.
Отже, для людей зручно — можна придбати ліки на пільгових умовах, не вирушаючи до центру гро-мади, не витрачаючи пів дня та додаткові кошти на переїзд.
ЩЕ ОДИН напрямок проєкту, що є надзвичайно актуальним — простір психологічної підтримки (ППП). Він вже працює три місяці. Основний принцип — нерозголошення при-ватної інформації клієнта, а тому послуги в ППП нада-ються абсолютно конфіденційно. Тут люди можуть под-бати про своє психологічне здоров’я. Адже проблем з цього приводу вистачає — тривожність та стрес через війну, переживання через втрату близьких через військові дії, міжособистісні стосунки. Психологи під час онлайн консультації визначають потребу людини в підтримці — часом буває достатньо однієї консультації, а іноді необхідно провести серію консультацій.
На території Тетіївської ТГ створено й облаштовано простори психологічної підтримки у чотирьох амбулаторіях — Тетієві, Кашперівці, П’ятигорах і Денихівці. Це досить важлива опція для нашого населення.
Зараз сімейні лікарі фіксують багато порушень психологічного стану своїх пацієнтів. Не психічного, а психологічного. Бо психічні розлади — це вже хвороба, і ними займається психіатр. А психологічні проблеми — це стан стресу, тривоги, переживань через ті чи інші життєві обставини. Ці проблеми ігнорувати не можна, бо вони можуть стати основою виникнення різних хво-роб.
Тож якщо сімейний лікар радить пацієнту скориста-тися допомогою онлайн-психолога, то не ігноруйте таку пораду. Адже ППП - це безпечне місце, де відвідувач тет-а-тет в окремій кімнаті по відеозв’язку з кваліфіко-ваним фахівцем зможе вільно висловити свої емоції та переживання, знайти підтримку та розвинути механіз-ми подолання труднощів, пов’язаних з посттравматич-ним стресовим розладом та іншими психологічними проблемами.
І, наголошую, консультація безкоштовна. Такою нагодою варто скористатися, адже платний візит до психолога нині недешевий.
Як це працює? У згаданих вище амбулаторіях працюють адміністратори ППП. Вони є посередниками між відвідувачами і психологами. Адміністратори перебувають в окремому приміщенні від кабінету онлайн консультації і виконують суто технічну роботу. Адміністратор реєструє людей відповідно до таких потреб на психологічні консультації та створює графік таких зустрічей. У призначений день та час люди зможуть завітати до ППП і поспілкуватися з психологом по телефону чи відеозв’язку.
Третьою новацією проєкту “Відновлення доступу до медичних послуг у громадах Київської області” є діяльність амбасадорів здоров’я. У їхні функціональні обов’язки входить сприяння у ранньому виявленні інфекційних та неінфекційних хвороб шляхом поширення інформації се-ред дорослого та дитячого населення про способи запо-бігання та раннього виявлення захворювань (серцево-судинні захворювання, легеневі та органів дихання, цукровий діабет тощо). Також амбасадори здоров’я сприя-ють зниженню рівня захворюваності груп епідемічного ризику шляхом популяризації вакцинації (грип, гепа-тит, папіломи - вірус людини), інформують населення стосовно профілактики ВІЛ-інфекції, туберкульозу та інших соціально небезпечних захворювань, сприяють у проведенні інформаційної кампанії з питань популяризації здорового і безпечного способу життя та культури здоров’я. Вони організовують фітнес-групи за інтересами, проводять групові обговорення, семінари, розповідають про здоров’я у школі, дитячому садку, будин-ку культури тощо.
На Тетіївщині амбасадорами працюють три праців-ники - одна в Тетієві, друга в Денихівці, третя — в Кашперівці.
Четвертою опцією проєкту “Відновлення доступу до медпослуг у громадах Київської області” є сервіс перевезень хворих. Є маломобільної хворі з груп ризику, одинокі, похилого віку, без родичів, вразливих соціаль-них категорій, без транспорту, які не можуть самостійно добиратися на прийом до лікаря чи госпіталізацію до Тетіївської лікарні, до Білої Церкви чи Києва. В такому випадку при наявності електронного направлення до того чи іншого медичного закладу на певний день і час замовляється сервіс перевезень — до хворого приїздить автомобіль і безкоштовно відвозить людину до того чи іншого медичного закладу. Якщо хворий приїхав на консультацію — автомобіль чекає на пацієнта та потім відвозить його додому.
Сервіс перевезень передбачає місця як для хворого, так і для супроводжуючої особи. Зокрема, можуть транспортуватися і хворі на інвалідних візках. Єдине, що сервіс не обслуговує лежачих хворих, адже для таких важких пацієнтів передбачений реанімобіль.
Хочу наголосити, що ми докладаємо всіх зусиль, щоби медичне обслуговування наших краян було на належному рівні шляхом забезпечення людей доступною, якісною та безпечною медичною допомогою.
Записала Ірина МЕЛЬНИК.
Для Тижневик "Тетіїївська Земля" №39 від 27.09.2024р.